Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Audiovizuální výchova / Úvod k tématu

téma: Audiovizuální výchova / Zdeněk Holý

Už léta různí filozofové, sociologové, estetici a další myslitelé tvrdí, že naše kultura se čím dál více posouvá od kultury jazyka ke kultuře obrazu. Ať už je to pravda či nikoli, nelze popřít, že jak statické, tak pohyblivé obrazy se staly běžnou součástí našich životů nezávisle na tom, zda je zprostředkovávají noviny, časopisy, televize, kino nebo monitory našich počítačů.

Ačkoli se nám zdá, že obrazům rozumíme přirozeně, neznamená to, že za jejich působením nejsou ukryté složité mechanismy, které právě snadná srozumitelnost obrazů zakrývá. S významnějším zastoupením obrazů v kultuře pak vzrůstá potřeba přistupovat k obrazům kriticky, být emancipovaný od jejich působení. Vedle schopnosti kritického čtení se už roky, a to především v souvislosti filmem, hovoří o potřebě určité estetické výchovy a vzdělávání, které by pomohly v přijímání a rozpoznávání esteticky hodnotných děl. To jsou dva ústřední body, kolem nichž se vede debata o filmové, audiovizuální a částečně i mediální výchově.

Jak podobnou výchovu realizovat v Čechách na rozdíl od některých jiných zemí příliš nevíme. Krátké představení většiny u nás probíhajících projektů i pohledů zainteresovaných osobností to jen dokládá. Pohybujeme se mezi různými, často protichůdnými názory – jedni vidí jako hlavní předmět takovéto výchovy estetické dějiny filmu, jiní sestavují ahistorický kánon neopomenutelných děl, další v audiovizuálních dílech vidí nedocenitelnou didaktickou pomůcku, jiní by zase chtěli přenést do středního školství akademické diskuse; jedni by rádi osvětlili specifika filmu, pro druhé je film jen jedním z mnoha médií, které je třeba kriticky číst. Z probíhajících projektů je zjevné, že se často jedná o izolované aktivity bez dostatečné institucionální koordinace, kterým chybí společné či vzájemné vymezení předmětu a metodologie. O potřebě kritické a estetické audiovizuální výchovy málokdo pochybuje, je však otázkou, jaké může mít celospolečenské výsledky její nekoordinovaná realizace.

Přečteno 5797x

Článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
2.2 /5

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #127

#127

únor 2020



DALŠÍ ČLÁNKY


DALŠÍ Z RUBRIKY téma

Úvod k tématu: Netflix

Úvod k tématu: Rumunská nová vlna

Úvod k tématu: Tarantino

Úvod k tématu: Současný český seriál

Úvod k tématu: Underground

Úvod k tématu: Autor ve 21. století

Úvod k tématu 120: Muž ve filmu

Úvod k tématu 119: FAMU


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Zamést si před vlastním prahem

Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /

Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu

Osmdesát dopisů / Estetická krása plahočení

Ostrava Kamera Oko


RUBRIKY

anketa (25) / český film (92) / český talent (34) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / distribuce (1) / dvd (121) / editorial (101) / fenomén (73) / festival (93) / flashback (1) / fragment (18) / glosa (213) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (120) / komiks (10) / kritika (832) / minikritika (113) / nekrolog (1) / novinka (758) / objev (3) / pojem (36) / portrét (13) / profil (107) / reflexe (24) / report (113) / rozhovor (165) / scénář (4) / soundtrack (48) / téma (919) / televize (107) / tisková zpráva (1) / událost týdne (251) / výstava (1) / video (2) / videoart (16) / videohra (65) / web (42) / zoom (160)

Cinepur #49 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #49, prosinec 2006

Z obsahu tištěného čísla:

Podzimní přebírání úrody (Oto Horák, glosa)

Dokonalý trik (Petr Hamšík, minikritika)

Učit se učit se o audiovizuální kultuře (Jana Krátká, téma)

Parfém: Příběh vraha / Zamilovaný Grenouille (Magdalena Bittnerová, kritika)

Mezi moři v Jihlavě v roce 2006 (Helena Bendová, glosa)

Nikdo nesmí chybět / Cesta domů (Lucie Čihánková, kritika)

+ více...