Cinepur / Časopis pro moderní cinefily
Zákon o kinematografii / Úvod k tématu
téma: Zákon o kinematografii / Zdeněk Holý / komentáře (1)
Společenská diskuse, která se strhla poté, co prezident na sklonku jara vetoval novelu zákona o Fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie a poslanecká sněmovna jeho veto nedokázala přehlasovat, otevřela otázku důležitosti legislativního, finančního a institucionálního zázemí české kinematografie. Více než kdy dříve je jasné, že úspěšnost české kinematografie - jak umělecké, tak komerční - úzce souvisí se systémem její podpory, právním rámcem určujícím vztahy mezi jednotlivými zainteresovanými subjekty, možnostmi kvalitní přípravy filmových projektů, se způsobem propagace hotových děl, fungováním orgánů, které se o českou kinematografii starají.
Téma tohoto Cinepuru by mělo danou problematiku přiblížit a zmapovat. V rámci tématu se tak můžete dozvědět, jaká je současná ekonomická situace české kinematografie, názory na to, jak by měl vypadat vztah státu ke kinematografii, jak státní podpora funguje jinde v Evropě a jakou státní péči věnují filmu v jedné z kinematograficky nejúspěšnějších zemí současnosti - v Koreji. Vedle toho si můžete přečíst rozhovor s Janou Černík, ředitelkou Českého filmového centra, které má na starosti propagaci české kinematografie v zahraničí, rozhovor s představiteli České televize o jejím vztahu k domácímu filmu, nebo zprávu o podmínkách fungování českého experimentálního filmu. Nejen pro odlehčení se vracíme k originálnímu protestnímu happeningu studentů FAMU. Na závěr si můžete v rozsáhlé anketě přečíst názory na potřebnost zákona o kinematografii od významných osobností především českého filmového průmyslu.
Protože diskuse nad tím, zda potřebujeme zákon o kinematografii a v jaké podobě, pokračuje, rozhodli jsme se všechny texty současně zveřejnit na našich webových stránkách cinepur.cz, aby byly dostupné nejen široké veřejnosti, ale i všem, kteří se na případné přípravě zákona budou podílet.
Přečteno 8707x
Článek vyšel v časopise Cinepur #47, srpen 2006.
Ohodnoťte článek
Aktuální hodnocení článku
2 /5
Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.
komentáře
AD ZÁKON O KINEMATOGRAFII
Je dobře, že se Cinepur opakovaně, a tentokrát ve větším rozsahu, věnuje tematice zákona, propagace, institucí a zdrojů podpory kinematografie. Úvodní text Víta Janečka je velice výstižný a nezbývá než se s ním ztotožnit. Kéž by tak učinili i ti, kteří mají moc o těchto záležitostech rozhodovat.
Jelikož jsem ne tak dávno zde o tomto tématu psal, nebudu se opakovat a zdržím se dalších komentářů.
Jen bych upozornil na dva problémy v článku o korejské kinematografii. Především autorka nezvykle převrací korejská jména. V Koreji a Číně se staví příjmení na začátek a není důvod to nerespektovat /snad s výjimkou indexu/.
Podivný je také přehled úspěchů sledované kinematografie. Zatímco v něm chybí některá ocenění na významných festivalech /např. u Kim Ki-duka, Lee Chang-donga, Ryoo Seung-wana, Lee Yoon-kiho/, uvádí se jindy i pouhé zařazení do programu.
DALŠÍ ČLÁNKY
DALŠÍ Z RUBRIKY téma
Extrémní kinematografie - úvod k tématu
Současná česká animace po velkém nadechnutí
POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA
Zamést si před vlastním prahem
Panství Downton / Jak si užít nostalgii a neurazit liberální cítění /
Top of the Lake / Režisérská pečeť v seriálu
RUBRIKY
anketa (33) / český film (119) / český talent (39) / cinepur choice (33) / editorial (122) / fenomén (84) / festival (124) / flashback (20) / fragment (18) / glosa (244) / kamera-pero (18) / kauza (1) / kniha (135) / kritika (1135) / mimo kino (195) / novinka (835) / pojem (36) / portrét (55) / profil (102) / reflexe (27) / report (152) / rozhovor (188) / scénář (4) / soundtrack (91) / téma (1048) / televize (141) / událost týdne (296) / videohra (86) / web (46) / zoom (175)
Tento článek vyšel v časopise Cinepur #47, srpen 2006
Z obsahu tištěného čísla:
Michael Bay (Jan Hanzlík, profil)
World Trade Center / 11.září jako záminka pro cokoli (Radomír D. Kokeš, kritika)
A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu / Po vyšlapaných cestách Boženy Němcové (Iva Baslarová, kritika)
Přichází Satan / Postřehy k sérii (Viktor Palák, zoom)
Současný kanadský film II. (Marcel Arbeit, fenomén)
Vizuální kultura / Vizuální studia (Petra Hanáková, pojem)