Cinepur / Časopis pro moderní cinefily

Editorial č.39

editorial / Helena Bendová

V editorialu tohoto čísla se vrátím ke čtenářské anketě, kterou jsme na přelomu roku uspořádali prostřednictvím dotazníku zaslaného předplatitelům a vyvěšeného na našich webových stránkách za účelem dozvědět se, co na Cinepuru jeho čtenáři oceňují či kritizují. Odpověděla nám zhruba dvacetina našich čtenářů, kterým tímto mimochodem ještě jednou děkujeme.

Cinepur připravují především studenti, absolventi a pedagogové oboru filmová věda (doplnění sem tam nějakým filmovým tvůrcem, studentem FAMU či filosofem), z čehož plynou některá pozitiva, ale také určitá rizika, na která poukázaly i výsledky ankety. Na jedné straně byl Cinepur v anketě oceňován za snahu o hloubku a jinakost pohledu na film, za využívání rozdílných přístupů k filmu a jeho nahlížení v širších souvislostech, za odbornost a zároveň určitou "mladost" a otevřenost. Na straně druhé jednoznačně nejčastější výtkou byla "suchopárná akademičnost" - přílišná složitost a odbornost některých textů projevující se jejich stylistickou zašmodrchaností a nadužíváním cizích slov. Jak výstižně poznamenal jeden respondent: "Není umění dokazovat velkou znalost cizích slov, ale spíše napsat složitý obsah srozumitelným způsobem."

Naším cílem rozhodně není vytvářet časopis s přemoudřelými texty a "trochu úsměvným elitářským přístupem", jak stálo v jednom dotazníku. Naopak bychom rádi, kdyby Cinepur byl čtenářsky přístupný, a kdyby se mu tak dařilo přispívat k utváření zdejší filmové kultury, kterou v neposlední řadě tvoří filmoví diváci. Do budoucna bychom proto chtěli nejen o něco důsledněji dohlížet na to, aby texty občas nesklouzávaly do jakési odbornické, sebestředné uzavřenosti, ale také časopis trochu zpestřit a oživit, aniž bychom ovšem polevili v základním důrazu na fundovanost a reflexivnost cinepurního psaní. Spojení těchto dvou pólů – "rozumového" analytického a "vášnivého", cinefilně-kritického psaní, či jinak řečeno delších reflexí a kratších, k diskuzi provokujících textů - je tím, oč se nejen už pár let snažíme, ale proč nás také většina čtenářů čte: nejoblíbenějšími rubrikami jsou podle ankety na jedné straně historicky a analyticky zaměřené rubriky téma a profil a na straně druhé aktuálně a kriticky zaměřená rubrika kritik. Mezi konkrétní kroky směřující k určitému oživení časopisu, pro něž jsme se rozhodli, náleží mimo jiné rozšíření rubriky kritik o minirecenze a zavedení nové rubriky věnované komiksu, coby v kontextu časopisu "odlehčující", ale zároveň výtvarně a scenáristicky velmi zajímavé umělecké formy blízké filmu. Snaha lehce expandovat za hranice tištěných stránek a učinit Cinepur více interaktivním ve vztahu ke svým čtenářům nás pak vede k tomu, že by měla být brzy spuštěna nová podoba našich webových stránek (www.cinepur.cz), kde by se mělo mimo jiné objevit více online textů ze starších čísel. Stejně jako minulý rok i letos připravujeme jednu ze sekcí Letní filmové školy nazvanou Cinepur´ Choice, v jejímž rámci chceme prezentovat několik výjimečných děl především současné kinematografie vztažených k tématu "nové cesty narace", které bude zároveň hlavním tématem červencového čísla.

Přečteno 10139x

Článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005.

Sdílejte na Facebook.com

Vytisknout článek

Ohodnoťte článek

Aktuální hodnocení článku
1.8 /11

Hodnocení na škále 0-5, vyšší číslo představuje lepší skóre.


komentáře

    přepište kód:

POSLEDNÍ ČÍSLO

Cinepur #118

#118

srpen 2018



DALŠÍ Z RUBRIKY editorial

Editorial 118: Neonoir

Editorial č. 117 / Cine latino

Editorial 114: Visegrádská animace

Editorial 113: Werner Herzog

Editorial 112: České filmové obrození?

Editorial 111 / Když se o vás pere Wolverine

Editorial 110 - Filmová paralýza

Jak přežít sezonu cen


POSLEDNÍ ČLÁNKY AUTORA

Steven Soderbergh / Experimentující samouk v Hollywoodu

Skici teorií her / Od procesu civilizace k elektronickým fikčním světům

Ukradené obrazy / Exkurz k teoretickým počátkům genderového zkoumání filmu

Editorial č.60 / Hranice interpretace

Neostré hranice filmového herectví / Obecné vymezení a jejich meze


RUBRIKY

anketa (23) / český film (77) / český talent (33) / blu-ray (12) / cinepur choice (34) / dvd (121) / editorial (92) / fenomén (69) / festival (73) / fragment (18) / glosa (211) / horizont (29) / hudba (24) / kauza (33) / kniha (112) / komiks (10) / kritika (750) / minikritika (112) / nekrolog (1) / novinka (685) / objev (3) / pojem (36) / portrét (7) / profil (100) / reflexe (24) / report (101) / rozhovor (156) / scénář (4) / soundtrack (39) / téma (860) / televize (93) / tisková zpráva (1) / událost týdne (215) / video (2) / videoart (16) / videohra (56) / web (42) / zoom (152)

Cinepur #39 Tento článek vyšel v časopise Cinepur #39, duben 2005

Z obsahu tištěného čísla:

Mike Leigh (Pavel Bednařík, profil)

Trója ve jménu paměti, zábavy a týmové spolupráce (Lucie Česálková, zoom)

Pianistka (Edita Langpaulová, zoom)

Zvětšenina pod drobnohledem (Petr Gajdošík, fragment)

Claude Zidi (David Čeněk, rozhovor)

Těžké objímání s televizí (Vít Janeček, téma)

+ více...